Hoe het werkt

De kinderen krijgen elke dag de keuze: wat ga ik doen? Elke dag krijgen ze op deze school de vrijheid om te kiezen. 
Dat is aan de ene kant heerlijk voor ze, maar tegelijkertijd worden ze hiermee
gedwongen na te denken over:

  • Wie ben ik?

  • Wat kan ik?

  • Wat wil ik?

  • hoe bereik ik mijn doel?

  • Wil ik dat alleen doen of samen?

En nog veel meer randvragen.

Hieronder volgt een een kort filmpje van 5 minuten dat fijn uitlegt hoe het werkt.  Het filmpje is gepubliceerd door het Alliance for Self Directed Education, een stichting die wereldwijd zelfgestuurd leren promoot en soortgelijke scholen ondersteunt.


 

Als kinderen het volle vertrouwen krijgen van volwassenen kunnen ze uitblinken in datgene wat ze doen.

Ze krijgen alle tijd en ruimte om erachter te komen wat ze met hun leven willen doen. Dit kost ook veel tijd. Er is dan ook gekozen voor een leeftijdspanne van 4 t/m 18 omdat die tijd nodig is om de volgende stap in het leven te maken. Voor sommigen komt dat al op hun 14e en bij anderen pas op hun 17e of 18e.

Meestal zijn de leerlingen zich helemaal niet bewust van het “leren”. Doordat de kinderen hun bezigheden zelf hebben gekozen doen ze dit met de grootste intensiteit en is het “leren” een enorm bijproduct. Dit wordt ook weleens de hyperfocus of Flow genoemd.

Hoewel de school geen vast curriculum heeft, ontwikkelen de meeste leerlingen vele waardevolle gereedschappen die zeer bruikbaar voor hen zijn als ze volwassen zijn.  

Ze leren hoe ze zich moeten concentreren.

Ze leren zich vragen omtrent goed en kwaad te stellen.

Ze leren te vragen wat ze willen en ernaar te streven om het te krijgen.

Ze leren om iets te proberen en succes te oogsten, en ze leren om iets te proberen en te falen, en het dan opnieuw te proberen.

Fouten maken is essentieel in het leerproces, hierdoor blijven ze creatief en kritisch denken.

In het kort: op deze school leren de kinderen zichzelf door en door kennen en zijn ze op een gegeven moment 100% klaar om hun volgende stap in het leven te maken.

De school als sociocratische gemeenschap

 

De school wordt bestuurd volgens het model van de sociocratische kringen organisatie. De dagelijkse dingen worden geregeld vanuit de wekelijkse School Kring. Iedere student en iedere volwassene heeft een gelijke stem. In de School Kring wordt besproken welke gedragsregels er vastgesteld moeten worden, hoe de ruimtes gebruikt kunnen worden, hoe het geld besteed wordt, welke stafleden er ingehuurd worden, en alle andere dingen die te maken hebben met de organisatie van de school. Er wordt een mening gevormd, en daarna een voorstel geformuleerd. Op de Tijd en Ruimte hebben de studenten de volledige verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het leven op de school en de effectiviteit van de organisatie. Overtredingen van de regels worden door de Bemiddelingskring en BeeldVormende Gesprekken behandeld. Alle leden van de schoolgemeenschap maken hier deel van uit. Deze manier van omgaan met rechtvaardigheid is één van de sleutels van de Tijd en Ruimte en draagt veel bij aan het vertrouwen van de leerlingen in de school.

Bezoekadres:

Jan Olieslagersstraat 3

5224BD 's-Hertogenbosch

Ingang aan de Anthony Fokkerweg

Post adres:

Kamperfoeliestraat 24

5213HP 's-Hertogenbosch

Telefoonnummer (werkdagen behalve woensdag)

06 - 14 48 48 38

KVK: 70706255

 

RSIN: 858429445

BRIN: 33MB

TRIODOS BANK: NL21 TRIO 0338847820

Stichting de Tijd en Ruimte

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now